In: Verkeerskunde, nr. 01-2019
Wie in het centrum van ’s-Hertogenbosch wandelt zal het niet ontgaan dat veel fietsers kriskras door het vermeende voetgangersgebied rijden. Zou dit een politieke aanpak zijn om het lopen in de binnenstad te stimuleren? In het nieuwste boek van de Amerikaanse stedenbouwkundige Jeff Speck over het creëren van een “walkable city” is deze benadering niet terug te vinden. Wel heeft hij in beknopte vorm 101 andere maatregelen opgesomd, die het stedelijke leefmilieu zouden kunnen verbeteren. Is het dan bijvoorbeeld handig om alle belangrijkste straten in het centrum van een stad helemaal autovrij te maken en om te toveren tot voetgangersgebied? Niet doen, zo luidt het advies, want in sommige gevallen heeft de middenstand veel te lijden onder een dergelijk rigoureus beleid. Het is beter om op dit vlak te experimenteren, door eerst tijdelijk, bijvoorbeeld een dag in de week, auto’s te weren.
Het is bijna onvermijdelijk dat sommige voorgestelde maatregelen wel erg voor de hand liggen, zoals het advies om het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad te minimaliseren, om zo het autoverkeer terug te dringen, of de tip dat het slim is om fietspaden binnen het centrum aan te leggen.
Een eerdere boek van Speck over dit onderwerp uit 2012 was volgens de uitgever bedoeld om te inspireren, het recente Walkable City Rules zou geschreven zijn om te stimuleren. Het laatste advies uit de reeks is misschien wel het belangrijkste: denk groot! ‘Je moet het budget in balans houden, maar niemand zal je onthouden omdat je het budget in evenwicht hield,’ zo citeert Speck een burgemeester. ‘Wanneer je wilt dat mensen je herinneren, leg dan een park aan.’
Walkable City Rules: 101 Steps to Making Better Places
Jeff Speck
Uitg. Island Press, Washington, Covelo, Londen, okt. 2018
ISBN: 9781610918985
Prijs: £ 22,99