Fietsen we in de toekomst met een veiligheidsgordel om?

Een Brit zegt de veiligste fiets ter wereld te hebben uitgevonden, met richtingsaanwijzers en veiligheidsgordels.

Rijkert Knoppers
In: NRC/Handelsblad 23 april 2015

Je rijdt op je fiets met een vierpuntsgordel om, rondom de zitting zijn beschermende stangen aangebracht, twee achteruitspiegels vergroten het uitzicht, een claxon vervangt de traditionele bel, remmen gebeurt met een hydraulisch systeem en bij het afslaan zet je met een knop je richtingaanwijzer aan. Dit is de Babel Bike, die volgens de Engelse uitvinder Crispin Sinclair de veiligste fiets ter wereld zou moeten zijn. De fiets, die zowel als trapfiets als e-bike leverbaar is, heeft bovendien nog verschillende luxe snufjes, zoals een smartphone houder, een fietspomp en een antidiefstal systeem. Maar is de fiets wel echt zo veilig?
Volgens Kees Bakker, die bij de fietsersbond ENFB onder de naam TestKees fietsen en fietsonderdelen uittest, zijn een aantal maatregelen ongetwijfeld positief voor de veiligheid, maar ze zijn niet heel erg uniek voor deze fiets. ‘Spiegels zou je natuurlijk ook op gewone fietsen kunnen toepassen,’ aldus Bakker. ‘Richtingsaanwijzers zullen zeker de veiligheid verhogen, doordat je beide handen constant aan het stuur kunt houden, maar die kun ook bij een reguliere fiets monteren.’ De aanwezige kooiconstructie zou volgens Bakker heel goed als valbreker kunnen dienen. Daar staat tegenover dat het gebruik van veiligheidsgordels in zijn ogen in veel gevallen eerder averechts zal werken. ‘Doordat je zwaarder bent dan de fiets bereik je vaak als eerste de grond, door de gordel zit je dan vast aan een onhandige fiets,’ aldus Bakker. ‘Bovendien heb je zonder gordel meer mogelijkheden om je val te breken.’ Bakker plaatst ook kanttekeningen bij de manier waarop de fietser op de Babel Bike moet plaatsnemen. In plaats van een rechte zithouding is in zijn ogen de wat meer gebogen traditionele zithouding of de ligfietshouding ergonomisch gezien beter.
De Amerikaanse planoloog Kevin Krizek, die via de Radboud universiteit te Nijmegen onlangs als fietshoogleraar is benoemd, beschouwt de kooiconstructie eveneens als gunstig voor de veiligheid. Maar dit aspect is in Nederland niet zo relevant, denkt Krizek, want het fietsverkeer is hier al relatief veilig. In tegenstelling tot in andere landen vormen auto’s in de bebouwde kom hooguit een hinderlijke bijkomstigheid, de Babel Bike zal in ons land op het gebied van veiligheid nog maar weinig verbeteren. ‘Bovendien hebben de Nederlanders een voorkeur voor de zogenaamde oma fiets, waarbij mensen op een ontspannen manier naast elkaar kunnen fietsen,’ aldus Krizek. ‘Dit is een kenmerkend onderdeel van de sociale cultuur, die de Babel Bike niet zal veranderen.’

Geef een reactie